Thursday, April 2, 2009

TINDAKAN YANG KAMI LAKUKAN

Tindakan yang kami lakukan adalah seperti menulis suratyang rasmi dan menghantarnya kepada pengusaha restoran yang kami berasa curiga diatas kesahihan dan ketiadaan sijil dan logo Halal.

Pada pandangan kami terdapat segelintir restoran tidak kira sama ada restoran Melayu atau bukan Melayu yang menyeleweng dalam penggunaan tanda dan sijil Halal. Malah terdapat juga sesetangah pengusaha premis perniagaan restoran yang tidak mengambil peduli tentang penggunaan tanda Halal di restoran mereka. Bagi mereka apa yang penting dan utama ialah keuntugan yang diterima daripada perniagaan mereka.

Dalam mewujudkan transformasi dalam masyarakat mengenai isu penggunaan tanda Halal di premis perniagaan restoran, maka wajarlah tindakan yang sepatutnya diambil bagi mengatasi masalah ini dari kian menjadi-jadi.
Dengan ini, kami sekumpulan telah menulis surat yang rasmi kepada pengusaha-pengusaha restoran yang kami mempunyai kemusykilan terhadap isu ini. Sebagai bukti kami sertakan antara contoh surat yang telah kami kirimkan. Surat ini juga akan kami pamerkan dalam laman web blog kami.
Surat rasmi kami yang bermotifkan cadangan dan juga aduan telah disampaikan kepada:
1) RESTORAN NASI AYAM MISAI
2) RESTORAN CORNER CAFE
3) RESTORAN PADANG SPEEDY
4) RESTORAN MADINA
Contoh surat boleh dilihat dalam blog ini.
Akibat daripada tindakan kami ini, kami berharap tindak balas daripada pengusaha restoran terbabit dapat diterima dan mungkin juga mereka dapat memberi kerjasama yang kukuh dengan memperbaiki keadaan yang sebenar.

No comments: