Monday, March 2, 2009

INFO ANDA

Syarat asas permohonan HALAL adalah tertakluk kepada perkara-perkara berikut :-
Premis makanan hendaklah mempunyai lesen perniagaan yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan dan masih dalam tempoh sah laku.
Bahan yang digunakan untuk penyediaan makanan atau gunaan hendaklah dari jenis bahan yang suci dan halal dari segi syarak.

Kriteria Premis Makanan
Kriteria halal bagi premis makanan adalah seperti berikut:-

Dapur dan Alat Penyimpanan dan Penyediaan Makanan.
Tidak bercampur penyimpanan bahan halal dan tidak halal di dalam tempat yang samaTidak bercampur penyediaan makanan halal dan tidak halal di dalam dapur yang samaTidak bercampur penggunaan alat penyediaan makanan halal dan tidak halal.Dapur hendaklah bersih dan memenuhi kriteria bersih pihak Berkuasa Tempatan / Jabatan Kesihatan.
Bahan Penyediaan Makanan atau GunaanBahan-bahan yang menjadi ramuan makanan atau gunaan hendaklah dari bahan yang halal dan mempunyai logo pengeluaran HALAL
Dewan Jamuan Dewan jamuan tidak bercampur makanan atau minuman halal dan tidak halal di dewan jamuan.
Tukang Masak dan Pekerja Penyediaan Makanan atau GunaanTukang masak yang menyediakan makanan atau gunaan hendaklah sekurang-kurangnya seorang dari mereka beragama Islam.Pekerja bagi penyediaan makanan hendaklah sekurang-kurangnya 1/3 dari pekerja tersebut beragama Islam.Pekerja hendaklah memiliki Sijil Kesihatan dan Sijil Pengendalian Makanan yang sah.

No comments: